Tak začneme úplně od začátku. Počítám s tím, že už máte nějaký replay (záznam), který chcete nějakým způsobem zpracovat, ať už jen pro sebe nebo do videa.
Jak na editaci replaye:
Otevřeme si Trackmania nations forever
Spustíme editory:
Upravit záznam jízdy:
Zde vybereme rovnou replay, popř složku v které máme náš replay
V tomto kroku se může někdo splést, nebo to nepochopit ale je to uplně banální. Označíme náš vybraný replay a máčkneme ,,Spustit“
Otevře se nám ok no co chceme s replayem udělat … K ostatním krokům se se podíváme později, teď nás bude zajímat položka ,,Upravit“
Editace replaye:
Zde se už dostaneme k samotné editaci, která je nejdůležitější a proto jsme jí rozdělil na více částí:
- Poznání editoru
- Změna kamery
- Změna auta
- Více replayů v jednom
1) Poznání editoru
2) Změna kamery
Tady bych se ještě pozastavil. Toto je nejdůležitější část (podle mě), která je ve videích často opomínáná a tím pádem se video stává skoro až nepozorovatelným. Někdo tvrdí že (jak já říkám) ,,vyefektovaná“ kamera strácí na skillu, to je podle mého názoru blábol. Ba naopak tomu může ještě něco přidat, pokud je správně použita.
Chtěl bych Vám jen poradit, že pokud děláte záznam z jízdy a chcete si kameru nějaký způsobem vyefektovat vždy dávejte kameru zezadu a ne aby lítala okolo celého auta. To je doopravdy špatná kamera, která ukáže akorát formuly (auto) a ne skill jezdce (jako tomu bylo např. u mého movie: ,,nEph Spilner in movie“ – ke slédnutí zde - http://www.gamerztube.cz/wA6qb3m1f/neph_spilner_in_movie/
A teď už k samotné kameře.
Vymažeme všechny stopy (pomocí tlačítka ,,Odstranit stopu”) a necháme jen ,,Časovou osu” a ,,Ducha jezdce”.
Potom vložíme (pomocí tlačítka ,,Vložit stopu”) kameru. U této nabídky bych se ještě pozastavil. Máte zde spoustu efektů, které můžete do videa přidat, ovšem většina je nevyužitelná (např. Já tyto efekty nevyužívám, radši zpracuji ve Vegasu, protože pak chcete něco pozměnit a musíte to celé renderovat znova)
Co z této nabídky ale potřebujem jsou tyto 3 kamery: Vlastní kamera, Závodní kamera a Kamera z cesty. V položce ,,Závodní kamera” jsou myslím jen 3 pohledy, s kterými už nemůžete nějak pracovat. Položky ,,Vlastní kamera” a ,,Kamera z cesty” jsou rozsáhlé a můžete se v nich ,,vyblbnout” jak chcete.
A teď zpátky k věci. My si vybereme položku ,,Vlastní kamera”
Ty bystřejší z Vás si všimli že se nám na časové přímce objevila nová červená stopa a vlevo pod hlavnim menu jakési informace. Ano, jsou to informace o stopě kamery (Kdy začíná, kdy končí, apod.)
Stopu roztáhneme až do konce (chycením za její konec a tažením do konce stopy)
Tak, nejdříve stopu ukotvíme na nějaký objekt (formuly) … To se provede tak, že v ,,informační tabuli” vlevo nahoře máme položky ,,Ukotvení” a ,,Objekt”, tam vybereme ducha jezdce (máme tam jen jednoho, takže nic jiného nastavit nemůžete. Tedy je tam na vyběr ještě ,,Místní hráč” ale jelikož tam máte jediného ducha, tak to vyjde nastejno)
Mohli jsme si všimnout že se nám mezi tím kamera hýbla. To je tím, že se nám ukotvila na naší formulku. Takže teď, když zahýbeme šipkami a tak jsme furt ukotveni na jedno místo. Nastavíme si tedy kameru jak potřebujeme.
Pozor!! Zapomněl jsem připomenout, že musí být označený první klíč (viz obrázek)
(ještě jedna připomínka, musíte nastavit ukotvení i u posledního klíče. To uděláte tak, že na něj kliknete a v položkách ,,Ukotvení” a ,,Objekt” vybereme stejného ducha jezdce jako v prvním případě)
Takže teď se nám naskytne takovýhle obrázek
Nyní dáme přehrát. Zjistíme, že kamera se nějak nehýbe, prostě je furt taková, jako jste nastavili původní pohled.
Pokud Vám to takhle vyhovuje, přeskočte tento krok a čtěte dál, pokud ne, pokračujte.
Takže teď se dostaneme do asi nejtěžší fáze. Nejdříve Vás seznámím s nějakými slovy (termíny), které budeme používat. Tak začneme u slova ,,Klíč”. To je věcička, která vždycky ukotví vaši pozici právě v takovém pohledu jaký máte. Pokud tomu moc nerozumíte nezoufejte, dále se s tím seznámíte.
Takže jak vůbec vložit takový klíč? Na to vám odpoví následující obrázek
Po tom co odklikneme tlačítko ,,Vložit klíč” se nám na červené stopě ukáže taková tečka. To je právě ten klíč, s kterým můžete manipulovat.
Takže teď si změňte pohled kamery … Popojeďte trošku s časovou ručičkou (to je to červeny, nevim jak jinak to nazvat :o) ) a vložte tam klíč. Pak např, oddalte, nebo přibližte pohled. Pak trošku popojeďte dopředu (opět s tou ručičkou), vložte klíč a pohled vraťte zpátky. Měli by jste tam tedy mít přibližně toto
Teď když si pustíte replay od začátku tak si všimnete, že se Vám ten pohled změnil. To je díky klíčům, které jsme tam dali.
Pak jsem Vám chtěl také ukázat jednu rozšiřující možnost kamery. Jsou to ty tři tečky pod ,,informační tabulkou”, na které když kliknete se Vám otevřou dalsí informace. Pomocí tohoto si můžete libovolně nastavit kameru přesně podle gusta.
Tak, další možnosti jsou už jen na Vaší fantazii, s tím už já Vám neporadím. Pokud se chcete inspirovat, nebo se podívat jak to vypadá, tak jsem pro Vás připravil jeden už ,,vyefektovaný replay” který si můžete stáhnout zde
3) Změna auta
Toto je velmi lehký krok, který občas ve videích chybí a tím se to video kazí. Vemte si situaci, že děláte klanové video a máte senzační replaye od všech kamarádu. Ovšem každý tam má jiné autíčko a vy tam chcete mít stejné.
To je problém asi většiny lidí co s tímto začínají. Já přinaším odpověď
Je to jednoduché. Stačí označít stopu ,,Ducha jezdce” a v položce ,, Vzhled průhledného modelu” si pomocí tří teček vybrat Vaše oblíbené auto
Vyberete a dáte OK
Hotovo
4) Více replayů v jednom
Toto je také velmi efektivní v klanových videích. Není to nic těžkého. Stačí mít replaye ze STEJNÉ mapy a nic Vám nebrání. Jak na to?
Stačí označit oba replaye a dát Spustit
Potom Upravit
A už můžete editovat
Rendering
Tak jsme si replay(e) hezky upravili a teď je chceme dostat do .avi … Někdo by si řekl, na tom není nic tezkyho, jenomze to je omyl. Zde je nejvice chyb. Proto kazdemu doporucuji si toto precist. Jenom chci upozornit, že jeden vyrenderovany replay může mít v avi až 10GB. Záleží na kvalitě. Ale nebojte se, po tom, co to proženete nějakým programem na tvorbu videií, dodáte tomu intro a outro, tak velikost bude mnohem mensi.
Tak ted uz k samotnemu renderu. Takze máme upraveny replay. Označíme ho a dáme Spustit.
Zvolíme renderovat do avi
A ted na nas vybafla tabulka, kde si muzeme nastavit kvalitu obrazu. To je ovšem pro ty co mají slabsi pc. Takze co mate silnejsi a chcete mit kvalitnejsi obraz, ctete dal
Nemá cenu tam davat zvukovou stopu (zvuk) protože to se do videa nehodi (podle me) … jinak ostatní nastavte jak to mam ja
Kdo si nastavi FPS na 50, tak to znamena ze to bude mit 50 obrazku za sekundu … to znamena, ze to bude 2x pomalejsi, ovšem zrychlit to není zadny problem. Obraz bude kvalitnejjsi a plynulejsi.
Tak, ted uz zbyva jen stisknout OK …. Potom nas TM vyzve pro zmenseni obrazovky. Zmensime ji tedy pomoci ALT+ENTER.
Vybafne na nas tabulka s kodeky, jake chceme pouzit. My, protože chceme co nejkvalitnejsi obraz tak zvolime ,,Úplné snímky bez komprese“ a dáme OK.
Teď se nám to bude renderovat. Ano je to dlouhé, ale kvalita stojí za to.
Tak to je vše, snad to z toho všichni pochopíte. Dělal jsem to krok po kroku, aby to zvládl i začátečník.
Hodně štěstí při tvorbě videií Vám přeje UnI |