Tutoriály |
|
Animace kamery
|
|
2008-06-16 20:21:35 | Zobrazeno: 79389x |
|
Pro program: Cinema 4D |
Náročnost: Pokročilý |
Přidal: br0ken |
|
| Hodnocení: 4.97 z 10 |
| |
|
| Dnes jsem dostal podnět k vypracování tutoriálu na pohyb a ovládání kamery. Koukneme se tedy společně na jednoduchý základ pohybu kamery. Budeme se dnes často pohybovat ve Správci animací, o kterém jsem se zmiňoval už v předchozích tutoriálech. Pro jistotu tedy připomínám, že Správce animací lze vyvolat klávesovou zkratkou Shift + F3 nebo najetím na záložku Okno – Správce animací.
První metodou, jak jednoduše pohybovat s kamerou, je záznam klíčových snímků a pozice kamery. Zjednodušeně se jedná o to, že zaznamenáme pozici kamery v určitém čase ( framu ), posuneme se dále a opět zaznamenáme pozici. Cinema pak automaticky propočítá nejkratší dráhu mezi dvěma body ( samozřejmě se bude jednat o přímku ). Nejprve vyvoláme Správce animací a umístíme ho někam stranou ( to abychom viděli první změny, které se projeví ). Do scény vložíme kameru.
Zobrazí se nám ve správci animací Kamera. Pokud bychom klikli pravým tlačítkem na nápis a zvolili položku parametry, zjistíme, že můžeme zvolit všechny vlastnosti kamery a editovat je tak v čase ( více v předchozích tutoriálech ). My ale nebudeme nic editovat a budeme se jen dívat na Správce animací. Posuneme si časový posuvník na 0 F a klikneme na červené tlačítko.
Ve správci animací se objevilo několik stop ( 3 pro pozici, 3 pro rotaci a 3 pro velikost ). Nyní se posuneme na 90 F. Kameru vezmeme a posuneme po nějaké ose ( nebo třeba po všech jak je libo ). Opět klikneme na červené tlačítko. Pokud jsme vše udělali správně, mezi pozicemi se nám objeví spojnice ( žlutá úsečka, která označuje trajektorii kamery ). Pokud teď pustíme animaci, kamera se nám pohne z jednoho bodu do druhého.
Zde sami jistě cítíte, že to není nejjednodušší způsob řízení animace kamery. Protože pokud chceme, aby se nám kamera pohybovala po kružnici museli bychom vytvořit teoreticky nekonečně bodů prakticky dosatek na to, aby se naše trajektorie podobala kružinici. Proto si tu ukážeme i další způsob. Z mého pohled daleko praktičtější a univerzálnější. Nakreslíme si kubickou křivku - klikneme na kubickou křivku a klikáním do prostoru přidáváme body křivky.
Klikneme pravým tlačítkem na kameru a zvolíme Cinema4D vlastnosti – Natáčet ke křivce. Tahem přeneseme naší křivku do pole Cesta ke křivce.
Vyvoláme Správce animací a tahem do něj přeneseme vlasnost Natáčet ke křivce. Pokud jste měli v animacích jiné stopy a klíčové snímky, „zmizely“ vám. Vše se objeví po kliknutí na malý zámeček v pravém horním rohu. Teď už jen budeme editovat pozici kamery na křivce vzhledem k času. Křivka nám tedy tvoří trajektorii pohybu. Ve správci animací klikneme pravým tlačítkem na Natáčet ke křivce. Vybereme Nová stopa – Parametr – Pozice. Podržíme Ctrl a klikneme na 0tý a 90tý frame. Objevily se nám dva obdelníčky, na kterých budeme editovat pozici v určitém framu. 0tý můžeme nechat, protože tam je pozice defaultně 0 %. Na 90tý najedeme a klikneme levým tlačítkem. Ve Správci nastavení ( defaultně pravá dolní část obrazovky ) nastavíme pozici na 100 %. Pokud pustíme animaci, kamera se nám plynule bude pohybovat po křivce. Bohužel kamera se pořád „dívá“ jedním směrem. To rychle napravíme zaškrtnutím Tangenciálně ke křivce ve Správci nastavení vlastnosti natáčet ke křivce. Pokud bychom nechtěli plynulý pohyb kamery můžeme ve Správci animací přidat více bodů a změnit také interpolaci ( po kliknutí na obdelníček ). Interpolace L je zleva a P zprava. Můžete zkusit, jak se křivka ve Správci animací změní po zvolení různých interpolací ( myslím, že je zbytečné to zde popisovat zkuste a uvidíte ).
Poslední důležitou část tutoriálu tvoří zaměření se na jediný objekt. Pokud chceme, aby se nám kamera pohybovala po křivce a zároveň pořád sledovala jeden objekt zařídíme to jednoduše. Klikneme na kameru pravým tlačítkem a vybereme Cinema 4D vlastnosti – Cíl. Tahem přesuneme objekt, který chceme sledovat, do správce nastavení pole cíl. Jen připomínán, že kamera bude sledovat osu objektu nikoliv objekt samotný, proto pokud máte posunutou osu objektu mimo musíte ji srovnat. To bylo pro dnešek asi vše. Doufám, že se vám tutoriál hodil, příště si snad povíme další zajímavosti.
|
| |
| 4.97 z 10 |
|
| | Hodnocení: 5.0/10 (41 hlasy ) |
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni | | | [AARONN] | | Souhlasíte se mnou? | |
| | :( zase bez obrázků :( |
| | | | [D4v1d3k] | VIP | Souhlasíte se mnou? | |
| | jeste par slovicek a bude cela abecada :-D |
| | | | | | | | | | | |
| |
|
|
|